GN 2428

Lineaire geleiderailsystemen

Omschrijving

1Specificatie

Typen

  • Type U: voor zwevende draagrails
  • Type X: voor vaste draagrails

Wisser

Plastic PUR, gray

Bracing core

Staal, verzinkt

Cilinderkopschroef DIN 912

Staal

Verzinkt, blauw gepassiveerd

2Informatie

Wissers GN 2428 beschermen tegen vuilafzetting op rails en rollen.

Voor maat h1 = 18 is de wisser bevestigd met slechts één centrale schroef.

Schroeven zijn onderdeel van de bestelling.

3Structure and Components

Lineaire geleiderailsystemen maken de betrouwbare en economische lineaire beweging van hardwaremodules mogelijk. Hun uitstekende eigenschappen zijn onderhoudsarme bediening, lange levensduur en stille werking. Dit zijn kenmerken die lagergeleidesystemen onmisbare componenten maken voor een efficiënte en veilige verplaatsing van apparaten en voldoen aan de behoeften van faciliteiten met lage energievereisten.

Het productassortiment omvat alle componenten die nodig zijn voor de constructie van lineaire geleiderailsystemen die compact en eenvoudig te monteren en te installeren zijn. Alle lineaire geleiderailsystemen bestaan uit een buitenste rail met lagers of rollenwagens die in de rail bewegen.

Rails zijn de basis voor lineaire geleiderailsystemen. Ze kunnen worden uitgevoerd als vaste of zwevende lageruitvoeringen, waarbij het vaste lagertype de lagers op twee niveaus in de rail laat lopen, terwijl het zwevende lagertype dat alleen op één niveau doet. Door beide uitvoeringen te combineren, kunnen eventuele uitlijnfouten of parallelliteitsfouten in de aangesloten constructie worden gecorrigeerd. Complex voorbereidend werk veroorzaakt door het nauwkeurig bewerken van omliggende delen kan zo tot een minimum worden beperkt. Beide railuitvoeringen kunnen op twee manieren worden gemonteerd: cilindrische verzonken gaten of 90° conische gaten voor zelfcentrering.

Rollenwagens zijn verkrijgbaar in 3 verschillende soorten ontwerpen, die verschillen door hun radiale of axiale samenstelling, hun materiaal en hun afdichtingsgraad. Alle rollenwagens bestaan uit 3 lagers, waarbij de middelste altijd wordt geleverd met een excentrisch verstelbare lagerscharnier voor het bepalen van de beginspanning of de speling/speling in de rail. Afhankelijk van de railuitvoering, is aan beide uiteinden van de rollenwagen een wisser gemonteerd.

Rollenwagens hebben een soortgelijke structuur als diepgroefkogellagers, met een niet-afneembaar lagerscharnier dat wordt gebruikt als montagepunt.

Voor speciale toepassingen kunnen rollenwagens en wissers ook afzonderlijk van de rollenwagens worden geleverd onder afzonderlijke normen.

Alle ontwerpvarianten zijn beschikbaar in de nominale railafmetingen h1 = 18, 28, 35 en 43 mm. Buiten het standaardbereik kunnen ze ook in lengtes tot 3600 mm uit één stuk worden geleverd, of als gecombineerde rails voor individuele en aangepaste vereisten.

 

Om maximale flexibiliteit te garanderen, worden lineaire geleiderailsystemen gemaakt van de onderstaande componenten. Afhankelijk van de vereiste kunnen de betreffende componenten in de gewenste hoeveelheid worden geleverd. Omdat de lineaire geleiderails en de rollenwagens in veel toepassingen afzonderlijk moeten worden gemonteerd, worden deze artikelen los gemonteerd en apart verpakt geleverd.

Upon requested, fully pre-assembled cam roller linear guide rail systems including rails GN 2422 and cam roller carraiges GN 2424 are available.

 
4Montagevoorbeelden
 
 
5Precision and Assembly

Tolerantie voor gemonteerde lineaire geleiderailsystemen

In the combination of rails GN 2422 and cam roller carriages GN 2424, the following dimensions / tolerances exist.

Als er meerdere rollenwagens in één rail zijn geïnstalleerd, kan er een offset x optreden tussen de rollenwagens die moeten worden toegevoegd aan de afmeting h2.

 
h1bh2x
18 +0.25/-0.10+0.15/-0.16+0.25/-0.25± 0.20
28 +0.25/-0.10+0.25/-0.10+0.15/-0.35± 0.20
35 +0.35/-0.10+0.25/-0.10+0.10/-0.30± 0.20
43 +0.36/-0.10+0.25/-0.10+0.20/-0.35± 0.20

Geleidingsnauwkeurigheid

Lineaire geleiderailsystemen zijn voorzien van de nauwkeurigheid van de lineaire geleiding die wordt weergegeven in het diagram.

 
 

Toegestane hoogteverschuiving

Het vaste en zwevende lagerprincipe zorgt ervoor dat uitlijnfouten in de basisconstructie worden gecompenseerd. Bij gebruik van rails van het type UV/UT en XV/XT mogen bepaalde limieten echter niet worden overschreden. De volgende tabel toont de maximaal toegestane hoek van de hoogteverschuiving van de vaste en zwevende draagrails. Houd er rekening mee dat het draagvermogen met 30% moet worden verlaagd zodra de opgegeven waarde is bereikt.

Voor het berekenen van h2, moet de volgende vergelijking worden gebruikt: h2 = a x tan w, met de onderstaande tabelwaarden voor w.

Voorbeeld: h1 = 43, a = 650 mm, w max. = 0,171°

h2 = 650 mm x tan 0,171° = 1,94 mm

 
h1w max.
180.057°
280.143°
350.151°
430.171°

Toelaatbare zijwaartse verschuiving

Het is mogelijk om hoekafwijkingen en de verschuiving van het montagevlak te compenseren met behulp van vaste en zwevende draagrails. De toegestane verschuiving van lagers en rollenwagens in rails van het type UT/UV wordt gegeven door de waarden voor x en z. De referentie is het nominale midden van de loopbaan bm.

Een parallelliteits- of hoekfout kan dus worden gecompenseerd over de gehele lengte van de rail, hetgeen overeenkomt met een verschuiving ten opzichte van de som van de waarden voor x en z.

 
h1b mxz
186.31.10.3
288.61.30.7
3510.52.71.3
4314.52.51.5

Steunbreedtes

Om de juiste loopbeweging te garanderen, moeten de buitenafmetingen in acht worden genomen tijdens de montage van lineaire geleiderailsystemen. Geschikte componenten omvatten steunen aan de rail en aan de rollenwagen die niet kleiner mogen zijn dan de breedtes a of b. Ook kunnen krachten die van buitenaf werken dus betrouwbaar worden overgebracht van de lineaire geleiderailsystemen zonder de montageschroef aan schuifspanning aan te bieden.

 
h1ab
1854
2884
35115
43145

Aanhaalmoment

Bij het positioneren van de rails met verzonken montagegaten, type UT en XT, moet u ervoor zorgen dat het oppervlak vlak is en dat de passende tapgaten diep genoeg zijn getikt, zodat de platkopschroef gelijk ligt met de rail.

Het gespecificeerde aanhaalmoment van de platkopschroeven moet worden gehandhaafd.

 
h1SchroefA/F DriveAanhaalmoment
18M 4 x 8T203 Nm
28M 5 x 10T259 Nm
35M 6 x 12T3014 Nm
43M 8 x 16T4024 Nm
 
6Technische informatie

Verplaatsingssnelheid

Afhankelijk van de toepassing en de installatielengte bedraagt de maximale verplaatsingssnelheid van lineaire geleiderailsystemen met lagers 7 m/s.

Smering

Nadat de rollenwagen in de rail is geplaatst, wordt aangeraden de loopvlakoppervlakken van de rail licht met een borstel te smeren met een smeermiddel voor zwaar gebruik voor lineaire geleiderailsystemen, zoals Klüberplex BE 31-222.

Controleer de smeerfilm regelmatig op vuil of vervuiling, bijv. met metaalspanen.

In het geval van zichtbare vervuiling of duidelijke verkleuring van het smeermiddel, gebruikt u een schone doek om de rails en de lagers te reinigen en nieuw smeermiddel aan te brengen.

Gewoonlijk is het nodig om eenmaal per jaar of na 100 km loopafstand een nieuw smeermiddel aan te brengen.

Operationele temperaturen

De componenten van de lagergeleidersystemen zijn geschikt voor gebruik in een temperatuurbereik van -30 °C tot 130 °C.

Load rating

The installation space, the desired mode of attachment and the load to be carried are the determining factors when selecting the best possible roller guide system. The values given below will help in selecting the most suitable cam roller carriage or the most suitable cam rollers.

The details on load capacity are non-binding guide values given without liability and does not constitute any type of guarantee or warranty of intended use. The user must determine in each individual case whether a product is suitable for the intended application. Environmental factors and aging may affect the stated values.

7Instructions for installation

Linear guide rail systems consist of a cam roller linear guide rail GN 2422 and a cam roller carriage GN 2424. Alle componenten zijn afzonderlijk verpakt en worden niet gemonteerd geleverd. Bij levering is de speling tussen rollenwagen en rail niet vooraf ingesteld.

Stel de rollenwagen tijdens de montage als volgt in:

1. Zorg ervoor dat de loopbanen en de lagers schoon zijn.

2. Draai de montageschroef van de centrale, excentrisch verstelbare rol iets los en schuif de rollenwagen (zonder de bijgeleverde wissers) in de rail (zie ook punt 4 en 6).

3. Plaats de rollenwagen aan het ene uiteinde van de rail. Voor de zwevende draagrails van type UT en UV moet een dunne en stabiele ondersteuning (bijv. steeksleutel of voelermaat) onder de uiteinden van de rollenwagenbehuizing en de rail worden geplaatst om de parallelle uitlijning van de rollenwagen te waarborgen op het niveau van de loopbanen.

 

4. Vložte montážní klíč GN 2424.1 (included) between the eccentric cam roller and the cam roller carriage body. (The centering bores to the left and right mark the position of the running side of the concentric cam rollers / load-bearing cam rollers.)

 
 

5. Turning the open-end wrench clockwise will press the cam roller to be adjusted against the top raceway which will set the roller carriage free of play. Excessive pre-tensioning must be avoided because this will increase friction and reduce useful service life.

6. While using the open-end wrench to hold the bearing pivot in the correct position, the mounting screw may be moderately tightened. The correct tightening torque will be checked later.

7. Move the cam roller carriage in the rail and make sure that the play / the moderate pre-tensioning is constant along the full length of the rail. The running motion should be free-moving, with the cam roller carriage having any play or jamming at no point inside the rail.

8. Now tighten the mounting screw with the recommended tightening torque shown in the table, with the open-end wrench holding the angular position of the cam rollers in place.

 
h1Aanhaalmoment
183 Nm
287 Nm
357 Nm
4312 Nm

9. Now mount the wipers, and for cam rollers carriage type N, the longitudinal seal. To do so, remove the cam roller carriage from the rail.

10. Before reinserting the cam roller carriage, make sure that the raceways / rollers are properly lubricated using a heavy duty lubricant for linear guidance.

Scroll onderstaande tabel om meer te zien

Code

Product omschrijving

Aantal

Prijs

Bestel

CAD

b2

h2

l1

Fs paren

l3 max

Gewicht (g)

d

l2 +3/-3

h8

b1

h1

b3

l12

m2

m

l2

m1

Filter
109542250 GN 2428-18-U
€ 15,76
5.6 17 7 2 3.5 2 M 3 3.5 7 12.6 18 M 3 N.v.t. 3.5 3.5 5 N.v.t.
109542260 GN 2428-28-U
€ 18,74
10 25 7 5 3.5 5 M 4 3.5 7 19 28 M 4 8 4.5 4.5 5 8
109542270 GN 2428-35-U
€ 19,45
12.5 32 7 10 3.5 10 M 4 3.5 7 25.5 35 M 4 10 5.5 5.5 5 10
109542280 GN 2428-43-U
€ 20,45
15 40 7 16 3.5 16 M 4 3.5 7 32.2 43 M 4 12 7.5 7.5 5 12