GN 2494

Rolgeleider

Omschrijving

1Specificatie

Type

  • Type K3: Compact ontwerp met 3 rollen

Codering

  • X: Voor vaste geleiderail

Basis

Roestvast staal AISI 316L

Lagers

  • Roestvrijstalen AISI 440C
  • Kogelgemonteerd, afgedicht (2RS) Afdichtring, rubber (NBR), blauw
  • Permanente smering Rollagervet, voldoet aan de FDA-norm, klasse H1

Sluitringen

Polyurethaan (TPU), blauw, FDA-conform

Bedrijfstemperatuur -20 °C tot 100 °C

2Informatie

Roestvaststalen nokkenrolwagens GN 2494 kunnen worden gecombineerd met roestvaststalen lineaire geleiderails met rollen GN 2492 of roestvaststalen lagers GN 2496 voor de bouw van lineaire geleiderailsystemen.

Deze plaatsbesparende units worden bijvoorbeeld gebruikt in de machine- en malbouwindustrie, in transport- en gebouwonderhoudsapparatuur voor het ondersteunen van schuifdeuren of om de lineaire beweging van productie- en fabrieksapparatuur mogelijk te maken. Het materiaal kan ook worden gebruikt in bijzonder agressieve omgevingen die bijvoorbeeld te vinden zijn in de chemische, farmaceutische, medische of voedselverwerkende industrie.

Lineaire geleiderailsystemen worden over het algemeen in paren geïnstalleerd, met een horizontale uitlijning, hetzij verticaal (zoals afgebeeld) of loodrecht. Let bij de montage op de kleine boringen die de dragende zijde van de nokkenrolwagens aangeven. Op de geleiderails aan beide uiteinden van de nokkenrolwagens gemonteerde wissers voorkomen vuilophoping.

De voor de montage benodigde steeksleutel is bij de levering inbegrepen.

3Op aanvraag
  • Nokkenrolwagen met extra rollen
  • Andere lageropstellingen
4Technische informatie5Algemene installatie-informatie

Bij het gebruik en de montage van roestvaststalen lineaire geleiderailsystemen moet rekening worden gehouden met de volgende installatie-informatie.

Dit zorgt voor een soepele werking, stille werking, lage slijtage en een goede werking bij langdurig gebruik.

  • Roestvaststalen lineaire geleiderailsystemen worden normaal gesproken in paren geïnstalleerd. De omringende structuur moet voldoende stabiliteit hebben, bijv. om geometrische fouten veroorzaakt door elastische vervorming te minimaliseren.
  • De montagevlakken van de lineaire geleidingsrailsystemen (geleidingsrails en nokkenrolwagens) moeten vlak, evenwijdig en haaks zijn en correct ten opzichte van elkaar worden geplaatst. De lineaire limiet van de loper wordt bepaald door externe stopelementen. Als er meerdere stops worden gebruikt, moeten ze tegelijkertijd worden bereikt.
  • Bevestigingsgaten moeten zo worden aangebracht dat verdraaien of kromtrekken van de roestvaststalen geleiderails tijdens montage wordt uitgesloten.
  • Nadat de lineaire geleiderailsystemen zijn gemonteerd, moeten ze worden gecontroleerd om een ​​soepele werking te garanderen. Als er iets mis is, zoals plakken of kromtrekken, moet de oorzaak worden bepaald en op gepaste wijze geëlimineerd.
6Montagegaten, bevestigingsschroeven

Bij de montage moeten alle montagesleuven in de geleiderail en de bevestigingsschroefdraad op de nokkenrolwagen worden gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de krachten die het gevolg zijn van de maximale belasting FR / FA betrouwbaar worden overgedragen op de omringende constructie. Het niet gebruiken van bevestigingsschroeven vermindert de lastcapaciteit dienovereenkomstig.

Voor de montage van de nokkenrolwagens kunnen verschillende schroeven met de juiste schroefdraad worden gebruikt. Let op de maximale schroefdraadaanhaaldiepte ‘t’. Monteer daarentegen de rail met ISO 7380 schroeven (schroeven met een platte halfronde kop) om botsingen met de rollenwagen te voorkomen. Ook schroeven met een gelijke of kleinere kophoogte zijn toegestaan. Het wordt over het algemeen aanbevolen om roestvaststalen schroeven van eigenschapsklasse A2 of A4-70 of hoger te gebruiken, rekening houdend met het gespecificeerde aanhaalmoment.

7Installatie-instructies

Roestvaststalen lineaire geleidingsrailsystemen bestaan ​​uit roestvaststalen lineaire geleiderails met rollen GN 2492 en roestvaststalen rollenwagens GN 2494. Alle benodigde componenten worden ongemonteerd in aparte pakketten geleverd.

Bij levering is de speling tussen rollenwagen en rail niet vooraf ingesteld. Stel de rollenwagen tijdens de montage als volgt in:

1. Zorg ervoor dat de loopbanen en de geleiderollers schoon zijn.

2. Draai de bevestigingsschroef van de centraal verstelbare excentrische geleidingsrol iets los en plaats de rollenwagen in de geleidingsrail zonder de wissers (zie stappen 4 en 6).

3. Plaats de rollenwagen aan het ene uiteinde van de geleiderail.

4. Steek de steeksleutel tussen de excentrische rol en de nokkenrolwagen. De twee centreergaten links en rechts van de nokkenrolwagen markeren de positie van de loopzijde voor de twee concentrische en steunrollen.

 

5. Door de sleutel met de klok mee te draaien, wordt de geleiderol tegen de steunloopbaan van de rail gedrukt, zodat er geen speling is voor de rolwagen. Te strak aandraaien zal de wrijving verhogen en de levensduur van het item verkorten.

6. Terwijl u het lagerdraaipunt van de excentrische geleidingsrol op zijn plaats houdt met de sleutel, draait u de bevestigingsschroef matig vast. Het exacte draaimoment wordt later gecontroleerd.

 

7. Verplaats de nokkenrolwagen in de geleiderail en zorg ervoor dat de speling of lichte voorspanning over de gehele lengte van de rail gelijk is. De nokkenrolwagen moet gemakkelijk kunnen bewegen zonder al te los of strak te zitten. Indien nodig aanpassen.

8. Draai de bevestigingsschroef vast met het in de tabel aangegeven aanhaalmoment (bouwhoogte h1 in acht nemen). Gebruik de steeksleutel om de excentrische geleidingsrol in de uiteindelijke hoek te houden om onbedoelde aanpassingen te voorkomen. U kunt ook lijm gebruiken om de schroef op zijn plaats te fixeren.

h1 (bouwhoogte)Moment
306 Nm
4510 Nm

9. Steek de wissers in. Neem de rolwagen uit de rail en plaats deze terug om te controleren waar de wissers komen. De wissers zullen zichzelf uitlijnen tijdens gebruik.

10. Reserveonderdelen:

  • Roestvaststalen rollen GN 2496
  • Wissers GN 2498
  • Steeksleutel GN 2424.1-13-15
8Slagsnelheid

De maximale slagsnelheid van de roestvaststalen lineaire geleidingsrailsystemen is 1,5 m/s. De versnelling kan oplopen tot 2 m/s2. Als eindstops worden gebruikt, moet de snelheid aanzienlijk worden verlaagd voordat de stop wordt bereikt om schade te voorkomen.

9Operationele temperaturen

De gebruikstemperatuur van de lineaire geleiderails is -20 °C tot 100 °C. Het temperatuurbereik wordt bepaald door het wissermateriaal. Als ze niet nodig zijn, loopt het bereik van -40 °C tot 100 °C (kort 120°) omdat het materiaal van de afdichtschijven van de nokkenrollen dan het temperatuurbereik bepaalt.

10Draagvermogen

Het maximale draagvermogen van een lineair geleiderailsysteem komt overeen met het gebruik van twee nokkenrolwagens en wordt beperkt door de stabiliteit van de geleiderail. Zowel de totale breedte als de stijfheid van de toepassing spelen een rol en kunnen het draagvermogen en de slijtage-eigenschappen negatief beïnvloeden.

Om de aangegeven nominale belasting FR, te bereiken, installeert u de nokkenrolwagen zo dat de belasting wordt uitgeoefend op de zijde met het grootste aantal rollen. Om verwisseling te voorkomen, is dit gemarkeerd met twee inkepingen op het basislichaam van de wagen.

De totale belasting FG van de toepassing moet zo centraal mogelijk op de nokkenrolwagens worden overgebracht. Plotselinge stoten en schokken evenals sterke trillingen die op de lineaire geleidingsrailsystemen inwerken, moeten worden vermeden. Het uitoefenen of opnemen van koppelkrachten in de MX- en MZ-richtingen via de nokkenrolwagens is niet bedoeld.

Als hogere lasten moeten worden verplaatst, kan dit worden bereikt door een extra steunconstructie (in de richting FR) aan de buitenkant van de geleiderail te gebruiken, waardoor extra nokkenrolwagens kunnen worden gebruikt. De steun zorgt ervoor dat de rail zich niet uitspreidt of wegglijdt. De werking dient echter in een testopstelling te worden gecontroleerd.

 
h1 (bouwhoogte)FR per rollenwagen in NFG resulterend in NMY per rollenwagen in Nm
met 2 rollenwagensmet 4 rollenwagens
308401680336014
4516903380676035
11Smering en onderhoud

De lineaire geleiderails van de nokkenrollen en de nokkenrolwagens moeten voor het eerste gebruik licht worden gesmeerd op de loopvlakken en met hoogwaardig rollagervet. Het vet moet met een kwast gelijkmatig over de gehele lengte van de rail worden verdeeld. In normale omgevingen kan bijvoorbeeld Shell Gadus S2 V220 of Klüberplex BE 31-222 als smeermiddel worden gebruikt. Gebruik in toepassingsgebieden zoals de levensmiddelen- en farmaceutische industrie door de FDA goedgekeurde smeermiddelen. Voorbeelden zijn Klüberfood NH1 94-301 of Klübersynth UH1 14-151.

Na 50 km, zes maanden of vergelijkbare vervuiling of verkleuring van het smeermiddel, moeten de rails en nokkenrolwagens worden gereinigd met een schone doek en opnieuw gesmeerd. Als de potentiële vervuiling groter is, moeten de onderhoudsintervallen korter zijn. Voorkom vervuiling door een geschikte afdekking of optimale plaatsing van de lineaire geleiderailsystemen.

 
12Installatiepositie

Roestvaststalen lineaire geleiderailsystemen worden bij voorkeur verticaal, paarsgewijs, met een horizontale uitlijning geïnstalleerd. Dit resulteert in de hoogst mogelijke stabiliteit en torsiestijfheid in de kleinste installatieruimte. In deze opstelling zijn de loopeigenschappen optimaal en wordt slijtage tot een minimum beperkt.

In tegenstelling tot telescopische geleiders kunnen lineaire geleiderailsystemen in een verticale oriëntatie worden gebruikt, omdat er geen kooislip optreedt omdat het ontwerp geen kogelkooi bevat. Er hoeft alleen rekening te worden gehouden met de richting waarin de last werkt, zodat de nokkenrolwagens correct in de geleiderail kunnen worden geschoven.

De horizontale (of liggende) installatie van de rail is eveneens mogelijk met bepaalde beperkingen. De maximale belasting in dit geval wordt gespecificeerd als de nominale belasting FA. Door de ongunstige raildoorsnede kunnen grotere krachten worden verwacht om de rail te verbreden, wat kan leiden tot een botsing tussen de nokkenrolwagens en de koppen van de montageschroeven. Controleer in geval van twijfel de functie onder belasting in een testopstelling.

gunstigverticaal, beide zijden
acceptabelverticaal verschoven, aan beide zijdenverticaal hellend, aan beide zijden
ongunstigverticaal, aan één zijdehorizontaal, aan één zijde
13Aanvullende informatie betreffende gebruik
  • Voor toepassingen met een lange rijweg zijn op aanvraag rails met een totale lengte van 5200 mm verkrijgbaar. Plaats niet achtereenvolgens meerdere lineaire geleiderails van de nokkenrol om een ​​langere rijweg te bereiken, aangezien de ingestelde speling of voorspanning van de nokkenrolwagens niet over meerdere rails constant kan worden gehouden.
  • De geleiderails kunnen tot eender welke lengte worden gesneden, indien noodzakelijk. Bij het zagen moet erop worden gelet dat de profieldoorsnede niet wordt vervormd. Het wordt aanbevolen een klem te gebruiken. Na het snijden moeten de snijvlakken worden ontbraamd en gereinigd voordat de loopvlakken worden gesmeerd.

Scroll onderstaande tabel om meer te zien

Code

Product omschrijving

Aantal

Prijs

Bestel

CAD

b2

h2

d2

l1

l3

Gewicht (g)

s

b1

d1

AF

l4

h3

b3

h1 \|\|GN_2492\|\|

l2

Filter
470065348 GN 2494-30-K3-X
€ 119,83
20.5 15 22.5 95 50 230 3 14.5 M 5 13 70 27 10 30 80
470065349 GN 2494-45-K3-X
€ 205,20
30.5 23 35.1 160 85 640 4 21.25 M 6 15 120 40 15.5 45 135